Al duizenden jaren hebben mensen nieuwe manieren gevonden om zware voorwerpen op te tillen en te plaatsen waar ze nodig zijn. Zoals aangetoond in Stonehenge, de piramides van Gizeh en talloze oude locaties over de hele wereld, is de geschiedenis van de kraan nauw verbonden met de geschiedenis van de grenzen van de kracht van de mens. De oude Grieken liepen mijlenver voor op de rest van de wereld bij het gebruik van hijsapparatuur. Al in 515 voor Christus werden kenmerkende stekken voor hij stangen en lewis ijzers ontdekt op stenen blokken van Griekse tempels. Dit waren de eerste blauwdrukken voor onze moderne kranen. In de moderne tijd heeft teka-kranen.com het tot een nieuw niveau getild.

De geschiedenis van de kraan

Het concept van kranen is ontstaan ​​uit katrolsystemen die voor het eerst werden gebruikt door de oude Mesopotamiërs al in 1500 voor Christus. De eerste samengestelde katrollen werden gemaakt door Archimedes van Syracuse rond 287 – 212 voor Christus, die hij gebruikte om een ​​heel oorlogsschip op te tillen, samen met zijn bemanning. Een compound katrol heeft veel voordelen en valkuilen. Een samengesteld katrolsysteem met vijf katrollen heeft een voordeel van 5:1, wat betekent dat een man die een kracht van 50 pond uitoefent, 250 pond kan trekken. De valkuilen zijn onder meer stilstaan, immobiel zijn en lage hijssnelheden hebben. Deze valkuilen leidden tot de ontwikkeling van de lieren en kaapstanders die de Romeinen gebruikten om tempels te bouwen. De kracht van cirkelvormige rotatie sloeg snel aan, wat natuurlijk leidde tot een toename van het gebruik van tandwiel werken en de ontwikkeling van kranen.

De vroegste tredmolen stamt uit 1225. In de zeeën waren de vroegste havenkranen in 1244 in Utrecht in gebruik, terwijl in Engeland de tredmolen werd geregistreerd in 1331. In die tijd werden kranen gebruikt in havens, mijnen en op bouwplaatsen waar de tredmolen kraan had een grote hijsfunctie. De kranen werden aangedreven door ankerlieren met stralende spaken en krukassen. Een enkele man die een trend wielkraan bedient, heeft een mechanisch voordeel van 30:1. Treadwheel-kranen waren in gebruik tot het einde van de 17e eeuw en waren essentieel in havens en bij de bouw van kathedraal.

De geschiedenis van de hydraulische kraan

Terwijl kranen eeuwenlang met de hand werden aangedreven, ontwikkelde zich de hydraulische technologie. Met een geschiedenis die teruggaat tot het oude Egypte, China en Griekenland, waren water aangedreven machines (meestal waterraderen) al duizenden jaren in gebruik. Oude irrigatiesystemen, zoals de aquaducten die door de Romeinen waren ontwikkeld, waren gebaseerd op eenvoudige hydraulische technologie, zoals hevelen.

Maar pas in de 15e eeuw bestudeerde Blaise Pascal vloeistof hydrodynamica en hydrostatica, waardoor een nieuw begrip ontstond van hydraulische principes zoals vloeistofdichtheid, druk en onsamendrukbaarheid. Hij vond de hydraulische pers uit, de bouwsteen van de moderne hydraulica.

Veel later in de 19e eeuw betekende de opkomst van de ijzerfabriek en de industrialisatie dat kranen eindelijk van ijzer werden gemaakt. De eerste gietijzeren kraan werd gebouwd in 1834. En in 1851 begonnen handaangedreven kranen eindelijk op stoomkracht te draaien – de eerste stap naar een echt hydraulische kraan.

Moderne hydraulische kranen

Tegenwoordig worden hydraulische kranen gebouwd met betere specificaties en materialen dan kranen in de jaren 1800, maar ze vertrouwen op dezelfde mechanische en hydraulische principes die eeuwen geleden zijn ontwikkeld.

Moderne hydraulische kranen zijn gevuld met een onsamendrukbare vloeistof, meestal olie, die de druk perfect tussen de zuigers overdraagt. Variaties op deze eenvoudige hefboomwerking van vloeiende bewegingen hebben ons in staat gesteld kranen met grote capaciteit te bouwen.

De toekomst van kranen

Tegenwoordig hebben sommige mobiele hydraulische kranen een laadvermogen tot 1.200 ton met een giek die zich uitstrekt tot 328 voet. Terwijl stationaire kranen een veel grotere capaciteit kunnen hebben, is een mobiele kraan gunstig voor tijdelijke constructies. Maar hoe ziet de toekomst van kranen eruit? Bepaalde bedrijven ontwikkelen nu monitoring en ondersteuning op afstand. Voor bewaking op afstand worden sensoren op de kraan geplaatst om gegevens te verzamelen, waaronder looptijd, motorstarts, werkcyclus en noodstops. Ondersteuning op afstand omvat specialisten die klaar staan ​​om problemen op te lossen en problemen op te lossen om onverwachte uitvaltijd te verminderen.